LONDÝN - říjen 2014

Přiletěli jsme s EasyJet na letiště Stansted a odtud jsme přejeli vlakem Stansted Express (https://www.stanstedexpress.com/) do centra Londýna. Vlak jezdí každých 15 minut. Vystoupili jsme na zastávce Liverpool Station, cesta vlakem trvala z letiště asi 45 minut. Jakmile jsme vyšli na ulici, okamžitě jsme se ocitli ve víru dvoupatrových červených autobusů a typické londýnské architektury. Stavba Gerkin (Okurka) byla také ihned k vidění. Z Liverpool Station jsme už jen pěšky došli za několik minut k hotelu. Ubytovaní jsme byli v hotelu stojícím uprostřed mezi významnými finančními budovami a hned vedle Monumentu Premier Inn London Bank Tower Hotel, ulice St Mary at Hill (http://www.premierinn.com/en/search!execute.action). Kousíček pěšky je to z hotelu k řece Temži, k Toweru a Tower Bridge. Pěšky jsme od hotelu příjemnou promenádou podél řeky došli i k Houses of Parliament, na London Eye a dále. Metro jsme vlastně vůbec nepotřebovali. Ubytovaní jsme byli v prostorném pokoji s výhledem na město. Snídaně byla typicky anglická (klobásky, fazolky, pečené rajče a žampiony, osmažená anglická slanina, vajíčka, toasty s pomerančovým džemem, muffiny atd.), s celkem bohatým výběrem a dokonce i s kvalitní kávou. Na pokoji jsme si mohli sami uvařit dobrý čaj (v ceně pokoje).

1. den

Večer jsme se jen krátce prošli, prohlédli si Okurku (mrakodrap) a Monument (nejvyšší volně stojící kamenný sloup na světě postavený na památku Velkého požáru z roku 1666, sloup měří 61 m), ubytovali se a šli jsme spát.

2. den

Po snídani jsme se vydali k Temži, kde jsme byli uchváceni výhledem na Tower Bridge (asi 5 minut od hotelu). Podél řeky a skrz pevnost Tower (syna zaulaji strážci pevnosti beefeatři) jsme došli přímo na most Tower Bridge, a protože začalo pršet, hned jsme si zakoupili prohlídku mostu zevnitř. V rámci prohlídky jsme se dostali na horní lávku mostu, odkud se nabízejí překrásné výhledy na Londýn a která je vyzdobena fotografiemi významných mostů po celém světě. Nechyběl ani Karlův most. Exkurze pokračovala krátkým filmem o historii mostu a dále prohlídkou strojovny včetně pár interaktivnívh zastávek. Když jsme si most zevnitř dostatečně prohlédli, přesunuli jsme se jen kousek podél řeky k bitevnímu křižníku HMS Belfast. Vstupné do lodi nebylo levné (s jízdenkou Stansted Express aspoň se slevou), ale stálo to za to! Křižník byl postaven roku 1938, zúčastnil se 2. světové války (včetně D-Day, zápisky z lodního deníku z Vylodění jsou k dispozici k nahlédnutí) a korejské války. K prohlédnutí jsou paluby i podpalubí, díky voskovým figurínám námořníků a patřičnému čichovému vjemu odpovídajícímu části lodi, kde se zrovna nacházíte, je zážitek opravdu autentický, až mrazivý. Když jsme po několika hodinách vylezli z podpalubí opět na palubu, překvapilo nás sluníčko a hlavně právě se otevírající Tower Bridge, což jsme si mohli rovnou z Belfastu pěkně užít a taky vyfotit. Se zastávkou na fish and chips a sladké pražené oříšky jsme promenádou okolo Střepu (Shard, 310 m vysoký mrakodrap), Shakespearova divadla (Globe) a muzea moderného umění Tate Modern došli až k Houses of Parliament a London Eye. Protože jsme neměli objednané lístky a fronta byla šílená, projížďku v kole jsme odložili na jiný den. Syn si nadšeně pohrál na hřišti u London Eye a pomalu jsme se pěšky vraceli zpět do hotelu. U muzea Tate Modern nás nadchla lávka přes řeku Millennium Bridge. Je jen pro pěší, navečer nádherně osvětlená a přemostí vás přímo k St Pauls Cathedral.

3. den

Po pohodové snídani  a se sluníčkem za okny jsme se vydali opět k Houses of Parliament. Cestou nás pro předešlý úspěch zlákala k návštěvě bitevní loď HQS Wellington, která se později používala pro přepravu raněných. Prohlídka lodi byla v rámci speciální příležitosti a zdarma, v současné době se loď využívá pro pořádání oslav, konferencí a svateb, stejně jako další významná bitevní loď HMS President (tzv. Dazzle - maskovaná loď) kotvící opodál. U Houses of Parliament se si užili Big Ben o obležení "doubledecker busů" a turistů. Dál jsme pokračovali St James Parkem k Buckinghamskému paláci. Pěkné počasí nás přimělo udělat si v St james Parku plném vypasených a poloochočených veverek krátký piknik. Buckingham Palace O.K., viděli jsme stráže oblečené v červených kabátcích a čepicích z medvědí kožešiny, bobíky, balkon, ze kterého mluví členové královské rodiny, když je příležitost, a mohli jsme tak dál pokračovat do Hyde Parku. Na okraji Hyde Parku jsme se pokochali pohledem na opravdu hodně drahé moderní bytové komplexy a přesunuli jsme se až na Exhibition Road s jasným cílem - Science Museum a Natural History Museum. Science Museum jsme detailně prozkoumali i zevnitř, vstup je zdarma. Nejvíc nás zaujala výstava zabývající se výzkumem vesmíru a zahrnovala i rakety V1/V2, družice, vesmírné sondy a přistávací moduly. Natural History Museum už jsme jen minuli. Krátkou zastávku jsme si udělali v tradičním obchodním domě Harrods a koupili si něco sladkého a čaj. Součástí domu Harrods je i stylová kavárna Dior, my jsme se však pro tentokrát spokojili se Starbucks Cafe :-). Pro velkou únavu jsme se přesunuli do hotelu ze zastávky Knightsbridge metrem.

4. den

Po snídani jsme uložili zavazadla na recepci hotelu vyrazili jsme k London Eye. Protože byl všední den a zataženo s občasným deštěm, fronta nebyla prakticky žádná a mohli jsme se v kole projet. Stání ve frontě by se dalo vyhnout i rezervací lístků předem přes internet, ale nám se nechtělo se takto vázat. Cestou zpátky jsme se ještě zastavili v galerii Tate Modern, prohlédli jsme si, jak vypadá moderní umění a znovu se prošli po lávce Millennium Bridge. Stansted Expressem jsme přejeli na letiště a vrátili se domů.