ISTRIE – červen 2011

Ubytování na tři noci jsme měli v centru města Rovinj, v hotelu Adriatic. Hotel má výbornou atmosféru díky tomu, že je situován přímo v historickém jádru Rovinje u přístavu jachet a výletních lodí. Naprosto úžasné byly snídaně na terase, která je přímo na promenádě u malebného přístavu.

Cestu na Istrii jsme zvolili: Praha – České Budějovice – Linz – Salzburg – Villach (Rakousko) – Ljubljana – Koper (Slovinsko) – Rovinj (Chorvatsko).

Je to cca 850 km a cesta trvala 9 hodin.

V Rakousku bylo potřeba koupit dálniční známku (8 eur na 10 dní) a zaplatit za tunel (10 eur). Ve Slovinsku bylo rovněž zapotřebí koupit dálniční známku (15 eur/7 dní nebo 30 eur/30 dní) a zaplatit za tunel (6,50 eur). V Chorvatsku stál poplatek za dálnici cca 20 Kn.

Plán cesty:

1. Limský záliv

2. Rovinj

3. Pula, Hum, Kotli, Motovun

4. Poreč

Středa 22.6.2011

Plava Laguna, Limský záliv, Rovinj

Brzo ráno jsme autem vyrazili na cestu. Po příjezdu jsme se zastavili u našich v hotelu Albatros (Plava Laguna) a pak pokračovali kolem Limského zálivu do Rovinje. Ubytovali jsme se v hotelu Adriatic a vyrazili na večerní procházku městem. Do historického jádra Rovinje nelze vjíždět autem. Na základě speciální karty jsme si mohli najet až k hotelu, vyložili jsme zavazadla a auto vrátili zpátky na hotelové parkoviště na okraji starého města.

Při procházce jsme stihli krásný západ slunce a pak jsme si poseděli v kavárně před hotelem na břehu moře.

V Rovinji zrovna probíhal festival Salzy, přes den se v uličkách a na náměstí salza vyučovala a večer se pak tančila v celém městě, hlavně na náměstí přímo pod našimi okny.

Čtvrtek 23.6.2011

Rovinj

Ráno jsme byli okouzleni výhledem z našeho hotelového pokoje. Na jednu stranu jsme se dívali přímo na náměstí starého města a na malebný přístav jachet a výletních lodí, který byl lemován jednou kavárnou a restaurací vedle druhé. Na opačnou stranu se nám nabízel výhled na kostel Sv. Eufémie, a to přes červené střechy původních domů.

Nasnídali jsme se na hotelové terase na nábřeží, pozorovali ranní život charizmatického městečka a rozhodli jsme se, že v Rovinji strávíme celý den. K snídani jsme mimo jiné ochutnali i vyhlášené vanilkové taštičky hotelu Adriatic.

Menší lodí jsme vyjeli na 90minutovou plavbu kolem přilehlých ostrovů. Prohlédli jsme si ostrov Svatá Andrea (dříve Červený ostrov) a ostrov Svatá Kateřina a kolem majáku připluli zpět do Rovinje.

Na oběd jsme zašli do typické restaurace Veli Jože. Restaurace je v jedné z uliček nad mořem a nabízí místní pokrmy. My jsme si dali pršut a kozí sýr jako předkrm a kalamáry se špenátem na čeneku a rizotu s humrem jako hlavní jídlo. K tomu jsme si pochutnali na místní odrůdě červeného vína.

Cílem naší odpolední procházky byl kostel Sv. Eufémie. Procházeli jsme romantickými uličkami a kolem moře, ne nadarmo se říká, že Rovinj patří k nejhezčím městům Istrie. Podle legendy po mučednické smrti světice její tělo za bouřlivé noci zmizelo z Cařihradu a v sarkofágu v roce 800 připlulo na břeh u Rovinje. S velkou slávou zde bylo pohřbeno a kostel byl světici zasvěcen. Sv. Eufémie je patronkou města a Eufémie jako korouhvička ukazuje na vrcholku zvonice směr větru. Pokus se dívá na pevninu, bude špatné počasí, pokud na moře, bude hezky. Můžeme potvrdit, že předpověď opravdu vyšla. Sarkofág bylo možné si v kostele prohlédnout.

Na zvonici, která je vysoká 60 m, bylo možné po prastarých schodech vystoupit a pokochat se výhledem na město a okolí z výšky.

Večer jsme ještě pochodili uličkami města včetně umělecké uličky Grisia, poseděli v kavárně a pak jsem neodolala a koupila si v malém ateliéru v úzké uličce ústící nad moře ručně šité hedvábné šaty a šál.

Večer jsme si opět sedli do kavárny a restaurace před hotelem.

Pátek 24.6.2011

Pula, Hum, Kotli, Motovun

Přístav Pula je největším městem na Istrii a je to znát. Všude byl cítit zápach výfukových plynů z aut a město postrádalo dávku romantiky, na kterou jsme si zvykli v Rovinji. Zaparkovali jsme přímo u Amfiteátru, hned si ho prohlédli a dál, kolem Vítězného oblouku, přes náměstí Trg Republike s radnicí a zachovalým antickým Augustovým chrámem, jsme došli kolem přístavu velkých nákladních lodí k chrámu Panny Marie. Tam jsme si prohlédli ruční výrobky na trhu před chrámem, poseděli v kavárně a osvěžili se ledovou kávou.

Na základě doporučení průvodců jsme se z Puly vypravili do vnitrozemí hledat pravděpodobně nejmenší mestečko na světe Hum. Cesta byla asi zajímavější než samotné bývalé posádkové městečko s pevností. Kousek za Humem jsme ale objevili odbočku na místo Kotli s malbou vodopádu. K vodopádu se dalo dostat skrz starou restauraci a protože nebylo příliš vody, mohli jsme se projít po kaskádách vodopádu až ke starému mlýnu. Místo bylo jako z pohádky.

Silnicí a silničkami nabízejícími úchvatné výhledy na hory a do údolí jsme kolem městečka Buzet dojeli do města Motovun. Motovun je na kopci nad údolím řeky Mirny a obklopený vinicemi a lesy, kde rostou vyhlášené lanýže. Prošli jsme se po městských hradbách a pak si sedli na jídlo na terase pod kaštany u rodinného hotelu ze 17. století Kaštel. Museli jsme přeci ochutnat polévku z černých lanýžů, míchaná vajíčka s černými lanýži a rizoto z černých lanýžů. Lanýže chutnaly znamenitě. Cestou dolů k autu jsme se zastavili v obchůdku, kde bylo možné zakoupit lanýže posbírané v místních lesích a víno Malvazija od zdejších vinařů.

Sobota 25.6.2011

Poreč

Po snídani a krátké procházce přístavem, kde jsme obdivovali luxusní soukromé jachty, jsme se odhlásili z hotelu Adriatic a vydali jsme se do městečka Poreč. Stará část se rozpíná na výběžku pevniny do moře. Jinak je Poreč obklopen turistickými letovisky jako Zelená laguna, Modrá laguna (Plava) a Funtana. Historickou pozoruhodností je v Poreči hlavně Eufrasiova bazilika ze 6. století.

Odpoledne jsme se přesunuli do pobytového resortu Funtana poblíž rybářského městečka Vrsar.