DUBAJ – prosinec 2014

Měna: 1 AED (dirham) je asi 6,30 Kč

Jazyk: arabština, angličtina

Víkend: pátek a sobota

Elektrické zásuvky: v hotelu mají v sobě zásuvky adaptér, takže je lze použít rovnou

Přeprava po městě: vzdálenosti jsou obrovské!!!, pěšky se nedá nic moc zvládnout, běžné je jezdit taxíkem, případně metrem, nově i tramvají (jen v oblasti Dubai Marina); na chodce ani není Dubaj stavěná (minimum přechodů pro chodce, auta jezdí zatraceně rychle a doprava je hustá), nejsou ukazatele

Čas + 3 hodiny oproti zimnímu času v ČR

Oblečení: je potřeba spíše konzervativní, na veřejnosti je možné držet se za ruku, větší intimnosti nejsou tolerovány, často jsme naráželi na oddělené prostory zvlášť pro ženy a muže

Očkování: žádné speciální, snad jen proti žloutence

Burj Khalifa – nejvyšší stavba světa (828 m), uvnitř hotel Armani, vstup na vyhlídku z obchodního domu The Dubai Mall – věž je vidět odevšud z Dubaje

Fountain Lake – jezero u Burj Khalifa a Dubai Mall, na kterém se každý den od 18.00 do 23.30 hod. koná velkolepá a působivá vodní, zvuková a světelná show (každou půlhodinu)

Burj Al Arab – hotel „plachetnice“ na umělém ostrůvku poblíž Jumeirah

Jumeirah Beach Park – park s plážemi poblíž skupiny umělých ostrůvků „Palmy“, výhledy na Burj Khalifa a Burj Al Arab a další mrakodrapy

Mamzar Beach Park – příjemný park poblíž Deiry a tržišť, světlé pláže, palmy, zpěv ptáků, výhledy na mrakodrapy; tamní druhá „Palma“ je ve výstavbě

Mall of the Emirates – obchodní dům spojený s lyžařskou sjezdovkou

The Dubai Mall – obchodní dům u Burj Khalifa, uvnitř je olympijský stadion Ice Ring (ledová plocha), vodopád

Další obchodní domy – kromě výše uvedených ještě např. Deira City Centre a Dubai Outlet Mall

Dubai Creek – slaná řeka, která dříve rozdělovala Dubaj na dvě části – Deira a Bur Dubai

Abry – staré dřevěné lodě bez zábradlí, které jezdí přes Dubai Creek

Gold Souk – tržnice se zlatem

Spice Souk – tržnice s kořením a kašmírem

Cestopis Dubaj:

1. den – Přílet do Dubaje a koncert Davida Guetty (beach party) na Atlantis, Palma Jumeirah

Letěli jsme do Dubaje z Prahy se společností SmartWings Travel Service. Let trval cca 6 hodin a byl naprosto bez problémů, s chutným občerstvením a milou posádkou. Během letu nás zaujaly rozlehlé zasněžené hory, nad kterými jsme přelétávali. Nad Dubají už zapadalo slunce, výhled byl na osvětlené město, ale Palmu ani jiné stavby nebylo z letadla vidět. Z letiště jsme se vymotali rychle, víza už nejsou potřeba, takže proběhla jen pasová kontrola zahrnující sken očí (spočívalo v podívání se do přístroje s kamerou). Pak už jsme si vzali kufry a šli ke stanovišti taxi. Taxi jsou provozovány státem a všechny jsou ve stejném barevném provedení, většinou Toyoty Camry. Ve frontě na taxi na letišti na nás vyšla zrovna dodávka Toyota, nástupní taxu z letiště nám řidič účtoval 25 AED (jinak byla nástupní taxa standardně 5 AED, s tím, že prý do listopadu 2014 byla jen 3 AED, ovšem od prosince došlo v Dubaji k celkovému zdražení – blíží se Expo2020 :-). Jeli jsme se ubytovat do 4* hotelu ve čtvrti Deira (pár minut taxíkem, cena bez nástupu kolem 15 AED). V hotelu nás přivítali welcome drinkem. Rovnou jsme zaplatili celou částku + navíc 200EAD jako zálohu na další útratu v hotelu. Docela nás zaujalo, že cena hotelu měla být 1.800 AED bez poplatků, všelijaké poplatky ovšem dělaly dalších 400 AED navíc. V hotelu panovala příjemná vánoční atmosféra s vánoční výzdobou a vánoční hudbou znějící v lobby. Venku je i večer teplo na krátký rukáv.

Rychle jsme se ubytovali a pospíchali taxíkem na „Palmu“, kde měla být plážová párty s koncertem Davida Guetty. Cesta k Atlantisu (známý hotel postavený obvodu Palmy) je z Deiry dlouhá a navíc byla v tunelu pod mořem strašlivá zácpa. Cena taxíku Deira – Atlantis Palma cca 80 AED. Zácpa byla ten večer kolem Palmy permanentní, na párty neustále mířily davy lidí. Hotel Atlantis spojený s aquaparkem je úchvatný, domluvili jsme se, že k němu zajedeme ještě jednou, a to jednokolejnou dráhou Monorail, která vede po lávce přímo naproti hotelu.

2. den – Koupání, Stará část Dubaje, Gold Souk, Spice Souk, Mamzar Beach park, Mall of the Emirates

Ráno jsme posnídali v hotelu a celé dopoledne jsme strávili u hotelového bazénu a ve vířivce na střeše. Výhled máme na město, vidíme klasické panorama – v oparu čnící Burj Khalifa a okolní budovy. Baví nás pozorovat vzlétající letadla, a to zejména, když letí několik A380 za sebou… Voda v bazénu je až přímo horká!

Procházkou z hotelu jsme došli kolem slané řeky Dubai Creek a přístavu starých dřevěných lodí, které nakládají a vykládají prakticky všechno, co nás napadalo (včetně nových ledniček, praček LG apod.), kolem dubajského soudu, až k parku Creek Side Park. Byl pátek, což je pro místní obyvatele hlavní den víkendu, takže park byl plný rodin, děti si hrály, dospělí grilovali, seděli, povídali. Do parku se platí vstupné 5 AED. Park nás ale nijak zvlášť nezaujal, tak jsme taxíkem přejeli ke starým tržištím Gold Souk (trh se zlatem) a Spice Souk (trh s kořením). Samozřejmě nás prodejci lákali a naháněli, ale nedali jsme se :-) Trh s kořením byl pro nás daleko zajímavější než se zlatem, šafránu nebylo jen trocha, ale hromady… Koupili jsme si čaj, čokoládu, která vypadá jako kamení (dali nám ochutnat a byla fakt dobrá) a pár drobností pro děti. Smlouvali jsme o sto šest a dalo se. Ještě jsme ochutnali datle a byli jsme spokojení. Perfume Souk (trh s parfémy) jsme vynechali.

Přímo od tržiště s kořením je možné přeplout Dubai Creek na druhou stranu. Za 1 AED vás převezou na staré dřevěné loďce, které se říká Abra, na opačný břeh. Na lodi se sedí v řadě zády k sobě (dohromady asi 20 lidí), loď nemá zábradlí, takže je pěkně vidět na hladinu a na okolní loďky. Je to typický zážitek, který patří k povinným zastávkám v Dubaji :-) Příručka uvádí, že denně přejede kanál přes 17.500 loděk Aber. Abru je možné si najmout také na soukromou plavbu.

Večer je ještě daleko, tak jsme se rozhodli přejet (taxíkem) na pláž Mamzar Beach. Stopnout si taxi je možné kdekoliv, bez problému, nástupní taxa vždy těch 5 AED. Taxikáři jsou většinou chlapíci z okolních zemí, kteří jsou v Dubaji za prací (říkali nám, že pracují 12 hodin denně 6 měsíců, pak mohou jet na 2 měsíce za rodinou, poté se vrátit, obnovit licenci a pracovat dál; za to, že mají možnost pracovat v Dubaji, platí ročně Dubajanům určitý poplatek, tzn. praví Dubajané opravdu pracovat nemusí a mají se přitom moc dobře, tak krásné vily a vozový park jsme dlouho nikde neviděli). Mamzar Beach je veřejná pláž s výhledem na mrakodrapy, je zdarma. Nám se víc líbilo v parku Mamzar Beach Park, kde bylo opět vstupné 5 AED na osobu. Park byl krásně upravený, plný zpívajících ptáků (byly tam ale i vrány - to nám k přímořské atmosféře až tak moc nesedělo) a krásných pláží. Převléct se do plavek je možné v převlékárně nebo na toaletách. Jedna část pláže je taky s výhledem na mrakodrapy, a když jsme popošli parkem dál, objevily se krásné pláže se světlým pískem, průzračně modrou vodou a palmami. Poblíž se v současné chvíli staví druhá „Palma“, jak nám řekl v nadsázce jeden taxikář, královská rodina prostě nemá ráda moře a staví další a další pevniny :-) Park byl plný místních rodin, běloši jsme byli asi jediní a celkem ve středu pozornosti. Za bójkami si kluci blbli na vodních skútrech, dělali až cirkusové kousky, tak jsme se na promenádě na chvilku zastavili a vydrželi jsme se dívat. Cola stála ve stánku 1,5 AED, pohoda. Alkohol nikde v Dubaji není k mání, s výjimkou letiště a několika certifikovaných hotelů.

Taxíkem jsme se vrátili do hotelu a vyrazili do okolních ulic na večeři. Dali jsme si polévku (zeleninovou a z mořských plodů, obě byly ostřejší), jídlo biriyani (rýže se zeleninou a jehněčím masem, nabízejí se ale různé kombinace mas) a k pití čerstvě vymačkané fresh džusy. Biriyani je koření trochu podobné curry. Dohromady nás vždycky stála večeře kolem 60 až 70 AED, a to jsme se nijak neomezovali, spíš naopak.

Pořád jsme toho ještě neměli dost, a protože v Dubaji se žije dlouho do noci, tak jsme se vypravili za tím, za čím se přeci do Dubaje jezdí :-) – za nákupy do pořádného Mallu! Vybrali jsme Mall of the Emirates. Je to obchodní dům, jehož součástí je i lyžařská sjezdovka (vstup na den včetně lyžařského vybavení cca 300 AED). Obchodů mraky, díky předvánočním slevám jsme i něco s chutí nakoupili, pokoukali jsme na lyžaře a hrající si děti na sněhu, pokochali se zaparkovanými luxusními vozy na parkovišti a mohli se vrátit do hotelu a jít spát. Pozn.: Mally zavírají o půlnoci nebo dokonce v 1 hodinu v noci (v pátek).

3. den – Koupání, Atlantis, Jumeirah Beach, Burj Al Arab, Dubai Mall

Po chutné snídani a celodopoledním vyhřívání a koupačce u bazénu na střeše hotelu jsme se vydali do víru velkoměsta a tentokrát jsme se rozhodli vyzkoušet přepravu pomocí „MHD“. Několik praktických informací k metru: celodenní jízdenka platná do všech zón stojí 22 AED, jednotlivé jízdné na dvě zóny (stačí na jízdu z Deiry až na Jumeirah) stojí 8 AED – to jsou ceny do standardního vagonu, v nabídce je ale i VIP vagon (směrem z Deiry na Jumeirah první vagon, směrem z Jumeirah do Deiry poslední vagon) na dvojnásobnou cenu; pozor na vagóny určené jen pro ženy a děti (my jsme si při první jízdě nevšimli a manžela dost rázně vyhnali do jiného vagonu); metro jezdí automaticky, bez řidiče, jede většinou nad zemí, pokud chytnete místo v prvním vagonu směrem z Jumeirah na Deiru, naskytnou se zajímavé výhledy, ale je to prostě MHD – plné lidí, tlačenice, zvědavé pohledy, od zastávky je nutné ještě kus jít… Dojeli jsme metrem do stanice Dubai Marina, tam jsme přestoupili na tramvaj (použili jsme celodenní jízdenku z metra, ale jistí jsme si nebyli) a tramvají jsme jeli asi 4 zastávky na Palm Jumeirah, kde jsme přestoupili na dráhu Monorail. Monorail je opět bezpilotní automatický vlak s opravdu hezkým výhledem na „Palmu“ a na hotel Atlantis, ideálně z prvního vagonu. Zpáteční lístek na Monorail stál 25 AED na osobu. Po prohlídce okolí hotelu a aquaparku (nabízí se adrenalinové skluzavky, plavání s delfíny apod., prý super, ale užili jsme si to samé kdysi v Mexiku, tak tady to vynecháme) jsme se Monorailem vrátili zpět k tramvaji a metru. Místo na tramvaj jsme ale vyšli na parkoviště a nechali jsme se zavést taxíkem k hotelu Burj Al Arab.

Taxík (tentokrát výjimečně limuzína Lexus za 70 AED, obyčejné taxi nebylo k mání) nás zavezl co nejblíže k hotelu "Plachetnice" (Burj Al Arab), co to šlo. Přímo k hotelu se nedá dostat, pokud tam nejste ubytování nebo nemáte rezervaci v hotelové restauraci, jediná příjezdová cesta je hlídaná se závorou. Ideální je přiletět vrtulníkem nebo přijet minimálně Rolsem :-) Ostraha byla opravdu přísná, ale hotel jsme si mohli vyfotit a celkem z bližší vzdálenosti i prohlédnout. Jinak je tento hotel vidět i z okolních pláží a z Monorailu, ale je to dost z dálky.

Taxíkem jsme poté pokračovali na Jumeirah Beach Park. V bráně parku nám u kasy řekli, že park je otevřený za 5 AED, ovšem pláž je v rekonstrukci a zavřená. Vrátili jsme se kousek zpátky směrem k Burj Al Arab a došli na veřejnou pláž s dlouhou promenádou. Panorama Burj Khalifa a okolních budov je vidět odevšud z Dubaje! Taxi do hotelu v Deiře bylo asi za 45 AED.

Večeři jsme si dali v naší oblíbené restauraci na ulici a po večeři jsme ještě využili zakoupenou celodenní jízdenku na metro a přejeli jsme do obchodního domu The Dubai Mall, který je nejen obrovský a luxusní obchodní dům, ale také startovní bod pro návštěvu nejvyšší stavby světa – Burj Khalifa. Do Burj Khalifa je dobré si lístky objednat předem přes internet. Ale před naší cestou už na dny našeho pobytu nebyly a jediná možnost byla zakoupit je na jakýkoliv den pobytu v pokladně na místě. Výjezd do 125. patra (ve výšce 456 m) za 300 AED na osobu, do 148. patra (ve výšce 555 m) za 500 AED i s malým občerstvením a průvodcem (ceny do 125. patra přes internet předem cca 125 AED resp. 200 AED v čase od 14.00 do 17.30 hod.). Více info a objednání lístků na: http://www.burjkhalifa.ae/en/ObservationDeck/TicketInformation.aspx. Na vyhlídku jsme nešli, nějak nám to v tu chvíli přišlo zbytečné. V Burj Khalifa je kromě restaurací a soukromých rezidencí i hotel Armani. Věž je zvenku opravdu krásná, ve tmě lehce světélkuje a úplně úchvatná je show na jezeře Fountain Lake mezi Burj Khalifa a The Dubai Mall. Kolem jezera se dá posedět v mnoha kavárnách či restauracích a každou půlhodinu mezi 18.00 a 23.30 hod. se podívat na světelnou, zvukovou a vodní show. Za 65 AED na osobu je možné proplout se po jezeře na osvětlené lodičce podobné Abře. Kolem jezera panuje příjemno a klid, je to pěkné místo. Show je střídavě na arabskou a „západní“ hudbu. Nám se líbilo obojí.

4. den – Koupání, Velbloudí závody (Camel Racing), okolí Burj Khalifa

Po snídani zase bazén až do oběda. Pak jsme se vydali na velbloudí závody. V taxíku jsme spolu s řidičem zjistili, že už se nekonají na původním závodišti, ale na úplně novém, několik desítek km vzdáleném závodišti za Dubají směrem na Abu Dhabi (Al Marmoum Camel Racetrack, Dubai Al Ain Road). Závody sice navíc ten den ani nebyly, ale probíhaly tréninky a celkově i přes počáteční zklamání a nejasnost ohledně konání a místa konání to nakonec stálo za to. Projeli jsme se pouští, řidič taxíku se stal naším fajn průvodcem, navíc nám do auta naložil „velbloudího trenéra“ a ten nás provedl (provezl) po celém tomto zbrusu novém závodišti. Kolem nás trénovaly skupinky velbloudů a celé to mělo takovou správnou atmosféru, kde nikdo nechápal, proč jsme se tam my, turisté, ocitli, a tak jsme se naopak my sami stali správnou atrakcí pro všechny kolem :-) Zajímavé bylo velké parkoviště u dráhy plné aut – nachystané ceny pro vítěze… Výlet nás celkově vyšel na 200 AED za taxi.

Zpátky jsme se nechali vyložit pod Burj Khalifa, znovu jsme pochodili kolem Fountain Lake a pokračovali procházkou dokola kolem Burj Khalifa a kolem okolních mrakodrapů. Všude pohoda a klid, věž ve svitu odpoledního pomalu zapadajícího slunce úžasná. Kolem 17.00 hod, jsme se zašli občerstvit do kavárny Tim Hortons u jezera a vydrželi jsme tam až do první vodní show v 18.00 hod. Nakoupili jsme trochu něco v Dubai Mall a metrem jsme přejeli do hotelu.

K večeři jsme si dali kromě polévky a čerstvých džusů i jídlo masala s iran roti (kořeněná omáčka se zeleninou nebo masem a placky iránského chleba).

5. den – Koupání, Spice Souk, Mamzar Beach Park, odlet do Prahy

Jako každý den jsme vydatně, chutně a dlouze posnídali a strávili dopoledne na střeše u bazénu. Check-out z hotelu byl ve 12.00 hod., kufry nám dali do vyhrazené místnosti a my jsme měli ještě do večera čas vyrazit do ulic. Chtělo se nám znovu na krásné pláže Mamzar Beach Parku, taxík nás tam vyložil… a park byl ten den jen pro ženy a děti :-) Tak jsem zašla sama, manžel počkal mimo park. Vykoupala jsem se a udělala pár fotek a potom jsme společně přešli na veřejnou pláž Mamzar Beach vedle parku. Zaplavali jsme si v Perském zálivu, osvěžili se a vyrazili jsme ještě taxíkem na trh k přístavišti loděk Abry u kanálu. Přikoupili jsme si čokoládu – kamení a já jsem se ještě nechala zlákat na vyšívané botičky z velbloudí kůže (ručně vyšívané kamínky a korálky posázené klasické baleríny, tzv. Aladinovy boty z Pákistánu). Užili jsme si smlouvání  o cenu a pěšky jsme se vrátili do hotelu, tam se převlékli (nabízeli nám k převlečení i pokoj se sprchou, služby v hotelu byly opravdu O.K.) a nechali si zavolat taxi na letiště. Odlétali jsme v 19.30 hod. z terminálu 1, předtím ještě utratili zbylou místní měnu a vrátili se z předvánočních 30 stupňů Celsia v Dubaji do předvánočních větrných 5 stupňů v Praze…